Komunikat - Ochrona danych osobowych - Komenda Powiatowa Policji w Kępnie

Biuletyn Informacji Publicznej

Ochrona danych osobowych

Komunikat

Zgodnie z art. 45 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości informujemy, że doszło do zagubienia wykorzystanego bloczka mandatowego na terenie Komendy Powiatowej Policji w Kępnie

Bloczek mandatowy zawierał m. in. dane osobowe (dane identyfikacyjne – imię i nazwisko, PESEL, data urodzenia) osób wobec których w okresie od 15 lipca 2022 roku do 22 lipca 2022 roku stosowano postępowanie mandatowe w KPP w Kępnie. Zagubienie bloczka mandatowego spowodowała naruszenie ochrony danych osobowych w nim zawartych.

Możliwymi konsekwencjami powyższego naruszenia ochrony danych osobowych mogą być: utrata kontroli nad własnymi danymi osobowymi, kradzież lub sfałszowanie tożsamości lub naruszenie dobrego imienia. Powyższe skutkować może m.in. próbami uzyskania przez osoby trzecie, na szkodę osoby, której dane naruszono, kredytu w instytucjach pozabankowych czy uzyskania dostępu do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej przysługujących osobie, której dane naruszono.

Aby zapobiec ewentualnym próbom wykorzystania danych osobowych można podjąć następujące środki zaradcze:

  1. Zachować szczególną ostrożność w przypadku nieoczekiwanych kontaktów. Istnieje możliwość, że przestępcy będą podejmować próby uzyskania brakujących danych osobowych, np. poprzez podszycie się pod pracownika obsługi kadrowej instytucji, w której pracujesz.

  2. Zachować szczególną ostrożność w przypadku wszelkich aktywności wymagających podawania danych osobowych (nie tylko w Internecie). Nie należy podawać danych osobowych osobom trzecim, zwłaszcza nieznajomym kontaktującym się z nami przez Internet lub telefon.

  3. Sprawdzić czy nie doszło do przejęcia konta mailowego – jeżeli można zmienić hasło. Wielu użytkowników sieci Internet posługuje się hasłami opartymi na imieniu, nazwisku lub dacie urodzenia,

  4. Rozważyć wprowadzenie dwuskładnikowego uwierzytelnienia na swoim koncie email oraz w serwisach społecznościowych.

  5. Zachować szczególną czujność korzystając z mediów społecznościowych. Może w nich dojść do przejęcia Twojego profilu.

  • weryfikuj otrzymywane wiadomości dotyczące próśb o pożyczki, numery kodów i hasła;

  • niezwłocznie zmień hasło w mediach społecznościowych. Nie odpowiadać na wiadomości email i smsy wysyłane przez spamerów. Zachować najwyższą ostrożność zwłaszcza, gdy takie wiadomości dotyczą płatności.

  1. W sytuacji nękania telefonami z zagranicy zachować czujność, nie odbierać takich połączeń.

  2. Skorzystać z bezpłatnego zastrzeżenia swojego nr PESEL. Można to zrobić przy użyciu formularza na https://www.bezpiecznypesel.pl/pesel/. Partnerzy Systemu Bezpieczny Pesel (firmy pożyczkowe z sektora pozabankowego) zostaną poinformowani, że Twój numer PESEL jest zastrzeżony. Zastrzeżenie możesz bezpłatne cofnąć w każdej chwili. Ponadto, zastrzeż swoje dane na obywatel.gov.pl oraz chronPESEL.pl.

  3. Sprawdzić czy na Twoje dane nie założono rachunków bankowych. Można to zrobić w centralnym rejestrze rachunków bankowych na centralnainformacja.pl

  4. Rozważyć skorzystanie z usług Krajowego Rejestru Długów – załóż konto w Serwisie Ochrony Konsumenta (www.konsument.krd.pl). Z usług KRD korzystają banki, operatorzy telekomunikacyjni, czy dostarczyciele telewizji. Przed udzieleniem kredytu lub sprzedaży usługi z odroczoną płatnością, sprawdzają naszą rzetelność finansową w biurze informacji gospodarczej KRD. Każde takie sprawdzenie zostawia ślad w systemie do którego masz wgląd.

  5. Rozważyć skorzystanie z Alertów BIK. Alerty informują o próbach zaciągania zobowiązań na dane konkretnej osoby, a także próbach zawarcia umów z operatorami sieci komórkowych czy dostawcami mediów. Ostrzeżenia przychodzą w formie SMS i e-mail.

  6. Możesz sprawdzić historię kredytową w BIK. Jeśli uruchomiłeś Alerty, możesz sprawdzić całą swoją historię kredytową w BIK. W ten sposób potwierdzisz, że na Twój PESEL nie zostało wcześniej zaciągnięte jakieś zobowiązanie. Istotne jest, że Biuro Informacji Kredytowej współpracuje z całym sektorem bankowym i większością firm pożyczkowych. Dane można sprawdzić rejestrując się na www.bik.pl i pobierając raport.

  7. Zachować szczególną ostrożność w sytuacji usiłowania wyłudzenia pieniędzy „metodą na blika”. Metoda ta polega na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba logując się do swojego banku musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze.

  8. Jeśli otrzymasz prośbę o pożyczkę, nie działaj pochopnie. Sprawdź czy osoba, która do Ciebie napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy\

  9. Możesz skorzystać również z innych alertów w serwisach informacji gospodarczej. Ustawienie alertów w kilku serwisach informacji gospodarczej zwiększa prawdopodobieństwo powodzenia działań zapobiegawczych, ponieważ firmy pożyczkowe korzystają z różnych systemów weryfikacyjnych. Serwisy informacji gospodarczej: centralnainformacja.pl , infoKonsument.pl

  10. Zastrzec dowód osobisty. W przypadku podejrzenia, że przestępcy na podstawie posiadanych danych podrobili Twój dowód osobisty, zastrzeż dokument w Systemie Dokumenty Zastrzeżone prowadzonym przez Związek Banków Polskich. W przypadku, gdy sprawdzenie w rejestrze dokumentów zastrzeżonych da wynik pozytywny, umowa na taki numer dowodu nie będzie mogła zostać zawarta. Lista banków zastrzegających dokumenty od wszystkich osób znajduje się pod adresem https://dokumentyzastrzezone.pl/lista-bankowzastrzegajacych-dokumenty-od-wszystkich-osob/.

 

Niektóre wskazane usługi mogą być płatne zgodnie z cennikiem ich dostawcy.

Jednocześnie informujemy, że o zdarzeniu został powiadomiony organ nadzorczy   Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a w Komendzie Powiatowej Policji w Kępnie trwają czynności zmierzające do wyjaśnienia przedmiotowego zdarzenia i wyciągnięcia konsekwencji służbowych wobec osób, które dopuściły do utraty poufności Państwa danych osobowych. W związku ze zdarzeniem rekomendowano działania korygujące, zmierzające do wyeliminowania prawdopodobieństwa wystąpienia podobnych incydentów w ochronie danych osobowych. Ponadto powyższy przypadek będzie przedmiotem odpraw służbowych, szkoleń z jednoczesnym poleceniem zwiększenia nadzoru nad dokumentacją służbową.

Za zaistniałą sytuację przepraszamy.

 

Inspektor Ochrony Danych KPP w Kępnie: Mariusz Jasik

adres do korespondencji: 63-600 Kępno, Chojęcin-Szum, ul. Jaśminowa 16.

adres email IOD: iod.kepno@po.policja.gov.pl

tel. IOD: 47 77 56 313

Metryczka

Data publikacji : 31.08.2022
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Powiatowa Policji w Kępnie
Osoba udostępniająca informację:
Krzysztof Kostusiak KPP Kępno
do góry